luni, 30 noiembrie 2009

Romania formelor fara fond






Nu stiu cum se face ca societatea romaneasca a secolului 21, mileniul 3 reuseste sa iasa din tiparele normalitatii si sa se inscrie intr-un curent descendent de involutie. Uneori, ma gandesc la tara in care traim ca la o tara din Lumea a 3-a…Ne intoarcem, dar de fapt nici macar nu stiu daca folosesc termenul in mod corect, la tiparul de societate pe baza caruia George Calinescu si I.L. Caragiale au construit capodopere ale ironiei si sentimentului de fronda impotriva unui intreg sistem bolnav.

Caderea economiei romanesti, incultura, indiferenta, lipsa de ambitie si implicare, prostia si toate celelalte probleme cu care ne confruntam sunt doar niste reactii la anumite cauze. Dar fiindca e mai usor sa tratezi consecintele decat sa ajungi cu adevarat la cauzele care au dus la aceasta decadere a poporului roman, noi am ramas la acelasi nivel ca acum 150 de ani.

Formele fara fond sunt inca un aspect valabil chiar si acum. Sunt implementate sisteme de educatie, sisteme politice si economice dar fara continut sau pur si simplu nu sunt adaptate la populatia romaneasca, la sistemul de gandire si atitudine al romanului. Iar atunci cand rezultatele intarzie sau nu mai apar, ne intrebam de ce in celelalte tari functioneaza, iar la noi nu.

Mai concret, sa luam ca exemplu sistemul educational importat direct din Franta. Intr-adevar la ei merge foarte bine, insa la noi in Romania organizarea bacalaureatului si a capacitatii s-au schimbat de la an la an in functie de minstrul educatiei si de partidul aflat la guvernare. Din acest motiv in gimnaziu si in liceu facem pe semestru cate 15 obiecte si invatam “di tati”, la facultate timp de 5-6 ani ne indoapa cu tone de teorie ca apoi la primul job sa nu fim capabil de nimic performant, fiindca ne lipseste practica.

La metodologia cercetarii psihologice, un obiect destul de greu , fapt sugerat pana si de titlul cursului-metodologie- am avut ne/norocul de a avea un profesor foarte bun care ne-ar fi putut face viata mai usoara, avand in vedere atributul de” ingrozitor” posedat de metodologie. Am inteles ca punctajul de la seminar va consta din realizarea unor referate pt fiecare seminar(1 la 2saptamani) pe baza unor lecturi suplimentare. Bibliografia de lecturat foarte frumoasa si interesanta, insa ma deranja faptul ca ne asculta in fata clasei de parca eram in clasa a VII-a. Pe parcursul semestrului imaginea asupra profesorului mi s-a schimbat radical. Au aparut din senin si alte cerinte: o cercetare facuta cu alti 4 colegi, fiecare dintre noi trebuind sa gaseasca alte 10 articole plus o carte despre cercetari anterioare facute pe o tema apropiata de cea aleasa de noi. Din cele 10 articole plus 1 carte trebuia facut un rezumat, iar apoi din cele 5 rezumate stranse de o grupa, trebuia facut un alt rezumat. Complicat…stiu. Printre celelalte cerinte sunt cuprinse aprofundarile unor texte in limba engleza, “restantele” de la tema anterioara pe care nu am reusit sa le citim in intregime, plus desigur sustinerea libera a tot ce ai citit pentru tema actuala cat si pentru cele anterioare in fata clasei. Asta e un exemplu clar de implementare a formelor fara fond. Inteleg, ar fi dragut daca am ajunge si noi la nivelul unui student din afara care reuseste sa se desprinda de teoria riguroasa si este capabil sa gandeasca, sa fie analitic, critic si sa ia singur o pozitie fata de anumite subiecte. Insa problema e ca noi venim din spate cu o formare a gandirii bazata pe asimilare de cunostinte multe si proaste. Astfel incat, daca mergi pe premisa ca “eu le dau ca sa fiu multumit de mine insami ca i-am invatat tot ce stiu “sau “cursul meu e cel mai important iar daca nu esti in stare sa-mi indeplinesti cerintele, vei fi doar un psiholog mediocru” nu reusesti sa obtii nici un rezultat valabil. Forme de invatamant ce nu coincid cu sistemul de gandire actual al studentilor romani, forme fara fond.

Si ce sens mai are daca esti doctor/profesor/lector universitar in psihologie daca nu esti capabil sa intelegi notiunea de student dincolo de infatisarea de masinarie de asimilat informatii si de realizat proiecte si sa intelegi ca in fata ta se afla tot un om, nu un nenorocit de calculator.


Un comentariu:

Pestisorul Auriu spunea...

ioi ce poze, in special a2a :D